عموما واکسن‌های به کار رفته علیه بیماری‌های عفونی، شامل عوامل بیماری‌زا ضعیف‌شده یا غیرفعال شده می‌باشند. به عنوان مثال، واکسن آنفلوانزای فصلی شامل مخلوطی از سویه‌های ویروسی تشکیل شده در تخم مرغ و سپس غیرفعال شده توسط گرما می باشند. به واکسن‌هایی که سویه بیماری زا را در آن غیرفعال می‌کنند Inactive vaccine or killed vaccine می‌گویند. به طور کلی، عوامل بیماری‌زا تضعیف‌شده یا غیرفعال شده می‌توانند یک پاسخ ایمنی قوی را در پی داشته باشند، زیرا حاوی هر دو اپی‌توپ سلول‌های B و T هستند که در ترکیب مربوط به عامل بیماری‌زا ارائه شده است.

پاتوژن مورد استفاده در فرمولاسیون این واکسن‌ها می‌تواند حاوی ده‌ها تا چند صد پروتئین باشد. با این حال، ایمنی محافظتی معمولاً به چند پروتئین منتخب در چنین فرمول­‌هایی وابسته است و سایر پروتئین­‌ها برای ایجاد ایمنی محافظتی غیرضروری هستند. علاوه بر این، پروتئین­‌های اضافی ممکن است واکنش­‌های آلرژیک ایجاد و یا آلرژن­‌ها را تحریک کنند، بنابراین بر ضرورت حذف آن­‌ها از فرمول­‌های واکسن تأکید می­‌شود. باتوجه به این نکته که حتی پروتئین­‌های منفرد حاوی صدها اپی‌توپ آنتی‌­ژنیک هستند که وجود همه آن­‌ها ضروری نمی‌باشد و حتی ممکن است برای ایجاد ایمنی محافظتی مضر باشند باعث ایجاد علاقه به “واکسن‌های پپتیدی” شده است که تنها شامل اپی‌توپ­‌هایی است که می‌توانند پاسخ ایمنی به واسطه سلول T و B را ایجاد کنند.

 Anderer و همکارانش اولین مطالعه واکسیناسیون پپتیدی را در سال 1963 گزارش کردند. آن‌ها مشاهده کردند که یک پپتید شش آمینواسیدی مربوط به توالی خطی ویروس موزاییک توتون می‌تواند آنتی بادی خنثی‌کننده ویروس را ایجاد کند. با این حال، تنها در سال 1980 پاسخ ایمنی به پپتیدها با جزئیات مورد بررسی قرار گرفت. چندین محقق مشاهده کردند که تجزیه پروتئین‌ها به پپتیدهای کوچک برای بر هم کنش آن‌ها با سلول‌های T بسیار مهم است و برای پردازش آنتی ژن‌ها ضروری است. علاوه بر این، مشاهده شد که پپتیدها می توانند پاسخ‌های ایمنی محافظتی را در برابر برخی ویروس‌ها مانند هپاتیت B تحریک کنند. این نتایج محققان را واداشت تا مطالعه کنند که آیا می‌توان از این دانش برای ساخت واکسن استفاده کرد. از سال 1990 ، بیش از 100 واکسن پپتیدی مصنوعی وارد آزمایشات بالینی فاز I و II شده است.

سنتز شیمیایی واکسن‌های پپتیدی برای تولید آن‌ها در مقیاس بزرگ با هزینه کم و تکرارپذیری بالا مناسب می‌باشد. به طور معمول این واکسن‌ها در آب محلول هستند و شرایط نگهداری پایدارتری دارند اما می‌توانند در بدن ناپایدار بوده و به راحتی توسط پروتئازها قبل از ایجاد پاسخ ایمنی کارآمد تجزیه شوند. علاوه بر این، آن‌ها معمولاً ایمونوژن‌های ضعیفی هستند و برای تحریک لنفوسیت‌های B و T و القای پاسخ موثر به مواد کمکی نیاز دارند.

روش‌های متنوعی برای افزایش پاسخ ایمنی واکسن‌های پپتیدی استفاده شده است که از جمله آن‌ها بارگذاری اپی‌توپ‌ها در قالب‌های مختلف (به عنوان مثال، ذرات شبیه ویروس (VLP) یا نانو ذرات) یا استفاده از مواد کمکی تحریک‌کننده سیستم ایمنی ‌است. اپی‌توپ‌ها قطعاتی از آنتی‌ژن‌ها می‌باشند که امکان اتصال به BCR وTCR ها را دارند و می‌توانند باعث بروز پاسخ ایمنی شوند.

سلول‌های B که وظیفه تولید پادتن را بر عهده دارند طیف وسیعی از مولکول‌ها شامل پپتیدها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و مولکول‌های کوچک را می‌توانند شناسایی کنند. در مقابل سلول‌های T تنها پپتیدها را می‌تواند شناسایی کنند آن هم در شرایطی بسیار خاص که پپتیدها در جایگاه‌های خاص سلولی قرار گیرند. به همین دلیل توسعه واکسن‌ها بیشتر تمرکز بر فعال‌سازی سلول‌های B دارد تا اینکه سلول‌ها T فعال شوند.

پپتیدهایی که در این واکسن­‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرند 20 تا 30 توالی آمینواسید را دارا می‌باشند و به منظور تهیه یک مولکول پپتیدی ایمونوژنیک که نمایانگر اپی‌توپ خاص یک آنتی‌­ژن است، سنتز می‌شوند. از آنجایی که اپی­‌توپ­‌ها بخش تعیین کننده ساختار پروتئینی آنتی‌ژن‌ها هستند، این پپتیدها برای فعال شدن پاسخ‌­های سلولی و هومورال مناسب، کافی تلقی می­‌شوند و علاوه بر آن واکنش‌­های آلرژیک را از بین می­‌برند. از سوی دیگر، به دلیل اندازه نسبتاً کوچک پپتیدها، آن­ها برای افزایش پایداری شیمیایی و ایجاد پاسخ ایمنی قوی به مولکول‌­های حامل نیاز دارند. حساسیت‌­زایی و یا واکنش‌­زایی مولکول­‌های حامل خود پیچیدگی طراحی واکسن پپتیدی را افزایش می­‌دهند. تولید واکسن‌­های پپتیدی در مقایسه با واکسن­‌های معمولی به طور کلی ایمن و مقرون به صرفه‌تر تلقی می­‌شود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.